Zbliża się impreza. Idziesz do kina. Oglądasz mecz. Spędzasz wieczór przy ulubionym serialu. Nie wiem jak Wy, ale ja jednoznacznie takie rozrywki kojarzę z przekąskami popijanymi piwem lub drinkiem. Droga do sklepu po paczkę chipsów i piwko po piątkowym dniu w pracy daje mi psychiczny efekt odprężenia – weekend czas zacząć. Po zjedzeniu całej paki chipsów, przeglądając fejsbukowe nagłówki artykułów natrafiam na jeden, szczególnie pasujący do sytuacji „Chipsy: jak bardzo szkodzą zdrowiu?”. Cóż, czas odpowiedzieć na pytanie-  czy istnieją smaczne i zdrowsze przekąski?

W czasach wojny informacyjnej i bombardowania nas wszelkimi niusami, niektóre zapadają w pamięć. Słyszeliście chociażby o wycofaniu Nutelli z największej sieci włoskich supermarketów, ze względu na obecność rakotwórczego oleju palmowego w olbrzymich ilościach? Zaglądam na skład większości chipsów, zaraz obok ziemniaków czeka na mnie olej palmowy. Auć… Chipsy już nie smakują tak dobrze, żołądek już tak chętnie ich nie trawi, zamiast błogiego stanu czuję się średnio.

Przygotowałem dla Was listę zdrowszych przekąsek, które możecie kupić w niemal każdym supermarkecie. Nie wymagają one żadnego wysiłku, gotowania, ani specjalnego przygotowywania, po prostu trzeba skierować się na półki z innymi produktami podczas zakupów.

Przekąski „słone”

 

Chipsy marchewkowe, pomidorowe, topinamburowe

Spróbowałem do tej pory marchewki i pomidora. Wielka niespodzianka – to naprawdę nieźle smakuje. Pierwszy raz jak przeczytałem o tym pomyśle to przecierałem oczy z niedowierzania. Po co jeść chipsy marchewkowe o jakimś smaku i kto rozsądny tego spróbuje? Z dużym dystansem spróbowałem i okazało się, że moich kubków nie sparaliżowało, a przekąska jest całkiem dobra.

We wszystkich marketach chyba ich nie dostaniecie, ja do tej pory zaoaptrywałem się w Auchan, ale odkryłem, że większe ilosci (6-24) możecie kupić przez stronkę producenta  TUTAJ

Orzeszki ziemne

Zastąpienie chipsów orzechami jest całkiem dobrym pomysłem. Przekąska smaczna, naturalna, a przy tym można się pobawić obierając orzeszki ze skorupy. Kupujcie lepiej w opakowaniach – dzięki temu łatwiej sprawdzić świeżość orzechów

Mają one wiele zalet i kilka wad – więcej przeczytacie w tym ARTYKULE 

 

Mieszanki orzechów, mieszanka studencka

Co tu pisać, świetna i chyba najzdrowsza propozycja. Mix orzechów i do tego suszone owoce w różnych opcjach – rodzynki, suszona żurawina, papaja kandyzowana itp itd. Mieszankę znajdziecie niemal w każdym sklepie w różnych wydaniach. 

Mała rada: unikajcie solonych i prażonych orzechów i ziaren (np. słonecznika).

 

Słodkie przekąski

Chipsy z jabłek

Chipsy jabłkowe (pokrojone cienko i chrupiące) smakują zaskakująco dobrze. Są słodkie z odrobiną kwaśnego smaku. Dodatkowo mają dużo błonnika, który dobrze wpływa na nasz organizm i sprawia , że czujemy się najedzeni szybciej i dłużej. Fajnie zastępują chipsy ziemniaczane.

 

Ciastka amarantusowe

Ciastka amarantusowe mają specyficzny smak i jest duża szansa, że trafią w Twój gust. Jeśli nie , trudno – patrz niżej 🙂 Kiedyś przypadkowo chyba w lidlu natrafiłem na nie i wziąłem z ciekawości – posmakowały. Co prawda teraz ich znaleźć nie mogę, ale może Wam się powiedzie.

Kupić możecie też  TUTAJ

 

Batony z cyklu np. Dobra kaloria lub Raw Bite

Na „zdrowe” batony należy uważać. Większość z nich zawiera zamiennik cukru – syrop glukozowy/syrop glukozowo-fruktozowy, który ma bardzo nagatywny wpływ na gospodarkę węglowodanową organizmu (więcej o syropie przeczytacie TUTAJ ). Dlatego przed wybraniem „zdrowych” batonów, zawsze należy spojrzeć na etykietę. Z wielu dostępnych na rynku ja wybieram batony dobra kaloria – nie zawierają szkodliwych cukrów i większkości skłądają się z orzechów i owoców. Dostaniecie je na pewno w Lidlu i Rossmanie.

Chrupki ryżowe oblane ciemną czekoladą

Całkiem ciekawa i smaczna alternatywa dla ciastek. Nie jest to może ultra-zdrowy zamiennik, trzeba raczej ograniczyć się do kilku wafelków. Jednak ich skład jest dalej lepszy od ciastek pełnych tłuszczy utwardzonych.

Gorzka czekolada

Jedna z najpopularniejszych alternatyw. Plusem jest duża ilość kakao, które jest zdrowe. Minusem oczywiście duża ilość cukru.

 

Mam nadzieję, że moja lista pomoże Wam w zastąpieniu trujących przekąsek zdrowszymi alternatywami. Dzisiaj pierwszy dzień wiosny – idealna i banalna wymówka, by zrobić chociaż niewielkie zmiany na lepsze. Powodzenia !
Jeżeli spodobał się Tobie wpis i chętnie przeczytasz kolejne – zapraszam na fanpejdż bloga !

 

 

Napisane przez Bartek Jakubowski
  • Justyna G

    Ale smakołyki 😀 Akurat dzisiaj jadłam wafle ryżowe z czekoladą jak byłam ze znajomymi na mieście. Super post! 🙂

  • Dla mnie hitem jest pieczona ciecierzyca!

  • U nas królują pistacje, chipsy z jabłek, a ostatnio domowe frytki z batatów.

  • Ja jeszcze uwielbiam frytki z batatów – ale przekąski do zrobienia wrzucę już w innym wpisie 🙂

  • Jako cukrzyk wiem coś na ten temat i dzięki chorobie wiedza o tym, jak i czego szukać, zdecydowanie się powiększyła. Szkoda, że świadomość społeczeństwa jest wciąż tak mała.

    • Powoli wiedza dociera 🙂 nawet fakt, że w supermarketach coraz częściej pojawiają się zdrowe produkty świadczy o tym, że jest zapotrzebowanie 🙂