Biurowiec butikowy to określenie, które pojawiło się w latach 80. w Stanach Zjednoczonych. Oznacza ono rodzaj kameralnego budynku biurowego, zwykle o wyróżniającej się architekturze i dogodnej lokalizacji. W Polsce istnieje coraz więcej obiektów wpisujących się w ten typ zabudowy.
Architektura proporcji
Biurowce butikowe wybierane są często przez firmy z branży kreatywnej, usług prawniczych, czy reprezentujących świat nowych technologii. Wielu z przedstawicieli tych profesji jest zwolennikami niższej, bardziej „ludzkiej” zabudowy miejskiej, która znacznie odbiega od trendów projektowania ponad 200 metrowych szklanych wież. Wybór tego rodzaju budynku może wpisywać się w filozofię firmy, ale też stanowi ciekawy wyróżnik spośród konkurencji. Biurowce butikowe bowiem to często odrestaurowane kamienice z licznymi zdobieniami idealnie uzupełniające tkankę miejskiej zabudowy. Z kolei nowopowstające budynki tego typu pomyślane jako oryginalne konstrukcje o niebanalnej bryle i nowatorskich materiałach. Wszystko to sprawia, że budynki tego rodzaju mają większą akceptację społeczną niżeli tradycyjne biurowce.
Przede wszystkim lokalizacja
Miejskie warunki zabudowy nie zawsze umożliwiają lokalizowanie biurowców wieżowych w dogodnych lokalizacjach. Problem ten nie dotyczy niższych budynków butikowych. Dzięki mniejszym gabarytom, często sytuowane są prestiżowych, historycznych dzielnicach miast. To szczególnie istotne udogodnienie z punktu widzenia firm obsługujących klienta w siedzibie firmy. Obok wszystkich wygód związanych z obsługą budynku, firmy zapewniają swoim klientom dogodną lokalizację z dobrym dojazdem komunikacją miejską. Kolejnym atutem może być większa dostępność miejsc w parkingu podziemnym, niż ma to miejsce w przypadku kilkudziesięciu piętrowych wieżowców.
Zadowolony najemca
Biurowce butikowe to najczęściej obiekty o powierzchni najmu od 1 do 10 tyś m2. Ograniczona liczba najemców sprawia, że praca w takim budynku znacząco odbiega od tej w dużych centrach biznesowych. Odnajdą się tu szczególnie osoby, które stronią od zatłoczonych wind, zgiełku i głośnych części wspólnych. Dodatkowo, budynki takie zwykle charakteryzują bardzo wysoką jakością wykończenia i udogodnień niedostępnych dla tradycyjnych biurowców.
Świetna inwestycja
Wyższa o średnio 10% cena najmu oraz odporność na zmiany koniunktury sprawia, że wielu inwestorów zamiast realizować ogromne projekty biurowe, woli lokować kapitał w biurowce butikowe. Satysfakcjonująca stopa zwrotu jest tu możliwa do osiągnięcia przy dużo krótszym czasie realizacji całej inwestycji, zwykle łatwiej też o najemców i akceptacje społeczną projektu.
Przykładem biurowca butikowego jest budynek Ocean Plaza na warszawskim Mokotowie. Za kompleksowe wykonawstwo wnętrz tego obiektu była odpowiedzialna firma Forbis Group – https://www.forbisgroup.pl/